Wednesday 31 October 2012

Program Gelora Tanjung Hujung Benua

Antara Persembahan Sajak oleh Peserta

    Program Gelora Tanjung Hujung Benua merupakan anjuran Perbadanan Taman Negara Johor (PTNJ) dengan kerjasama Pejabat Daerah Pontian, Dewan Bahasa Dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS), Majlis Kebudayaan Negeri Johor (MKNJ) dan Persatuan Penulis Johor (PPJ) buat julung-julung kali diadakan di Taman Negara Johor Tanjung Piai. Program ini telah diadakan pada 29 hingga 30 September 2012 (Sabtu & Ahad, 2 Hari 1 Malam) bertempat di Dewan Serba Guna, Taman Negara Johor Tanjung Piai.

    Program ini juga mensasarkan 30 peserta (terbuka pada penulis dan pendeklamasi puisi aktif  dalam dan luar negeri Johor). Program Gelora Tanjung Hujung Benua ini juga telah dirasmikan oleh YB Puan Hajah Asiah Binti Md. Ariff (Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan Negeri Johor).Selain itu, Program ini membuktikan keprihatinan PTNJ bersama para pengiat seni terhadap kepentingan memelihara dan memulihara kelestarian alam semula jadi, khususnya hutan bakau di Tanjung Piai dan Pulau Kukup, Johor.

    PTNJ berkeyakinan usaha ini berupaya mengungkapkan keindahan alam dan manfaatnya kepada manusia dalam bait-bait yang estetik malahan dapat membangkitkan kesedaran masyarakat untuk sama-sama menghargai alam dan memeliharanya sebaik mungkin. Tanpa kesedaran ini, alam yang indah dan berfungsi sebagai pengimbang kepada pembangunan fizikal alam semakin terhakis dan pupus. Akibatnya generasi akan datang akan kehilangan sesuatu yang berharga.

No comments:

Post a Comment